
Verslo dovanos. Dovanojimo etiketas ir ką būtina žinoti renkantis verslo dovanas?
Pasiruošimas didžiosioms metų šventėms įmonėse vyksta nuolatos, suprantame, kaip svarbu išsirinkti tinkamas dovanas partneriams, parodyti dėmesį tiekėjams, nustebinti kolegas ir pradžiuginti darbuotojus. Kaskart artėjant tokioms šventėms, esame priversti skirti laiko, papildomų lėšų, o pasiklydus tarp daugybės pasirinkimų jau nebežinome ką ir be padovanoti? Verslo dovanos, tai sėkmės garantas, kuris primins apie Jūsų verslą dar ilgai, todėl labai svarbu pasistengti, kad verslo dovanos ne tik nustebintų Jūsų partnerius ir tiekėjus, bet ir padėtų Jums išsiskirti iš kitų. Kaip tai padaryti? Į šį ir kitus klausimus atsakysime, kartu su Vilniaus Gedimino technikos universiteto Kūrybinių industrijų fakulteto dekane ir verslo dovanų etiketo specialiste Živile Sederevičiūte-Pačiauskiene.
Nuotrauka fotografo Simo Bernoto.
Pokalbio pradžioje Živilė pastebi, kad „Dovanos esmė- emociškai nuteikti adresatą. Tai reiškia, kad dovanojime turi būti netikėtumo elementas ir kažkas, kas skirta tam žmogui. Tam, kad išpildyti šiuos du momentus tai ką mes dovanojame reikia paversti dovana. Jeigu mes nupirktą daiktą tik įteikiame, tai jis ir lieka tiktai daiktu. Živilė pastebi, kad jeigu nupirkome dovaną, pasidomėjus ko gi žmogus nori ar susitarus iš anksto, tokiu atveju pradingsta netikėtumo momentas, o jeigu dovanos ir neapipavidaliname, nesuteikiame dovanai pakuotės, nekreipiame dėmesio į dovanojimo procesą, tuomet įsigytas daiktas tiesiog lieka daiktu. Tai ką gi daryti, kad dovanojimo procesas abiem pusėms suteiktų tik teigiamas emocijas?
Visų pirma turime žinoti, ką galime dovanoti ir ko vertėtų vengti, tad klausiame Živilės: kuo gi skiriasi asmeninė dovana nuo verslo dovanos?
Živilė: Asmeninė dovana, tai yra daiktas, kuris tinkamas tam žmogui asmeniškai naudoti. Tai gali būti labai asmeninės dovanos, teikiamos artimųjų rate, tačiau kalbant apie verslo dovanas, visi asmeniniai daiktai, kaip pavyzdžiui: kosmetika, ar labai personalizuotos smulkmenos, netinka. Vienintelis daiktas iš asmeninių dovanų tinkančių verslo pasauliui- kaklaraištis, visa kita ne, nei geri lūpdažiai, nei geri kvepalai, nei geri marškiniai, nei kojinės Kalėdų proga netinka. Kalbant apie verslo dovanas svarbu paminėti, kad tam puikiai tinka visi aukštesnės kokybės raštvedybos reikmenys. Ne šiaip sau rašiklis, rašiklio dėklas ar užrašų knygelė ir piniginė, bet aukštos kokybės, prabangos klasei priklausantys daiktai, kurie tinka dovanai. Taigi, jei verslo dovaną teikiame žmogui, asmeniui, ne įmonei, tinka visi raštinės, aukštos kokybės reikmenys. Jeigu mes teikiame dovaną įmonei, tada tinka viskas, kas galėtų likti įmonėje ir būtų pritaikoma. Dar daugiau, renkantis dovaną įmonei, reikėtų rinktis viską, kas nelabai praktiška ir kas visiškai netinka, kaip asmeninė dovaną t.y.: paveikslai, suvenyrai, vazos, statulėlės, aksesuarai, kurie tinka biure ir kuriais gali grožėtis kiti. Kodėl visa tai netinka asmeninėms dovanoms? O gi todėl, kad nereikia bandyti atitikti solinezanto skonio. Pavyzdžiui, jeigu mes po dviejų savaičių atvažiavę nematysim padovanoto paveikslo ant sienos, mes galim įsižeisti ir tai gali būti mūsų draugiškų santykių pabaiga. O šeimininkui – tai didelė dilema: ar išsaugoti santykius, ar pasikabinti nepatinkantį paveikslą. Taigi visi meno kūriniai ir suvenyrai tinka verslo dovanoms.
O kas gi netinka? Švenčių ir jubiliejų proga netinka visa verslo atributika. Jeigu mes pasigaminom skėčių, džemperių ir norim padovanoti kažkokia proga šiuos daiktus, tai iš principo žmonės gavę šią dovaną mums darys paslaugą gerdami iš puodelio su mūsų logotipu, ar nešiodami mūsų skėtį ir džemperį. Visa reklaminė atributika gali būti dovanojama be progos, susitikimų metu, eilinėmis progomis, bet ne jubiliejaus ar šventės proga. Svarbu atminti, kad kuo dovana originalesnė, kuo labiau nustebina, tuo labiau ji atitinka dovanos prasmę.
Taigi apibendrinant galime sakyti, kad verslo įmonei dovanojame tai, kas nepraktiška, bet gali likti įmonėje ir visi gali džiaugtis (tinka meno kūriniai ir įvairūs suvenyrai). Renkant verslo dovaną asmeniui tinka viskas, kas neasmeniška, bet labai pritaikoma darbe.
Nors Verslo etiketas mus įspėja vengti kosmetikos ar maisto gaminių renkantis verslo dovanas, tačiau šiandien pastebimos būtent tokios iš vakarų atkeliavę verslo dovanų tendencijos. Blogai, tai ar gerai? Vienos nuomonės nėra, tačiau jeigu produktas yra aukštos kokybės, kodėl gi nepridėjus tokio produkto prie verslo dovanos. Etiketas, tai taisyklės, kurių rekomenduojama laikytis, tačiau, kintant aplinkai ir prisitaikant prie naujų iššūkių galime keisti ir taisykles.
Taigi jau žinome, kokius daiktus galime dovanoti, į ką svarbu atkreipti dėmesį ir ko vengti. Tačiau vien išrinkti dovaną juk nepakanka, svarbu žinoti ir verslo dovanų dovanojimo taisykles. Klausiame Živilės: kokios pagrindinės verslo dovanų dovanojimo taisyklės? Ir ką svarbu žinoti kiekvienam dovanotojui?
Živilė: Pirmas momentas - netikėtumo ir nudžiuginimo elementai. Antras dalykas tuos elementus išpildant- reikalingas dovanojimo procesas, tai yra dovanos įpakavimas ir linkėjimai. Tam, kad daiktą paverstume dovana, jį gražiai įpakuojame. Svarbu atminti, kad kuo daugiau galvojame apie tą žmogų, jo pomėgius ir poreikius, tuo didesnė tikimybė išrinkti dovaną atitinkančią tuos poreikius. Ir tada, žmogus gavęs dovaną, mato Jūsų pastangas ir tai, kad dovanojimo procesui skyrėte ypatingą dėmesį. Būtent šios pastangos ir padaro dovaną ypatinga. Taigi dovanojimo procesas nuo paprasto daikto įteikimo skiriasi tuo, kad būtent mes jį ir padarome tokiu.
Čia svarbu pakalbėti ir apie Valstybės tarnautojų dovanas. Įstatymas numato, kad Valstybės tarnautojas gavęs dovaną, turėtų padėkoti ir atsisakyti ją priimti. Natūraliai kyla klausimas, koks gi tas įstatymas? Dovanų teikimą valstybės tarnautojams reglamentuoja Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybės tarnyboje įstatymas. Ir jis sako kad valstybės tarnautojai privalo deklaruoti visas dovanas, kurių vertė viršija 150 eur. Tačiau, tai nereiškia, kad jie visas dovanas iki šios sumos ir gali priimti. Jeigu dovana nuteikia teigiamai, tai reiškia interesų konfliktą ir tokios dovanos reikėtų arba nepriimti arba ją deklaruoti ir palikti įstaigai. Dabar taip pat labai populiarėja nulinė dovanojimo politika, kur išvis nėra jokių dovanų. Tai priklauso ir nuo įstaigos, jeigu tai valstybinė įstaiga nuo įstatymo laikymosi, jeigu tai yra privati įstaiga, tai nuo tam tikrų įstaigos politiką reglamentuojančių dokumentų. Paprastai jeigu dovanojama kažkas su įstaigos simbolika, kaip kalendoriai, knygos, kažkokie informacinio pobūdžio leidiniai, kurių vertė neviršija 30 eurų, tuomet dovana, gali likti valstybės tarnautojui. Tačiau jeigu vertė viršija 30 eurų, tai ši dovana laikoma, valstybės arba savivaldybės ar tos įstaigos nuosavybe ir tuomet ji turi būti palikta bendram naudojimui. Tačiau praktikoje dovanos net iki 30 eur. vertės yra grąžinamos, nepaisant atitinkamų kriterijų.
Ir kas galėjo pagalvoti, kad dovanojant verslo dovanas pravartu išmanyti ir įstatymus. Tam, kad daiktas taptų dovana, labai svarbus aspektas- dovanojimo procesas, kuris tarsi suteikia dovanai papildomos nudžiuginimo vertės. Visgi dovanojimo procesas priklauso tik nuo mūsų pačių pastangų. Todėl siekiant išpildyti netikėtumo ir nudžiuginimo elementus, svarbu skirti ypatingą dėmesį dovanojimo procesui.
Pastaruoju metu, dažnai tenka girdėti, kad įmonės savo klientus ir partnerius didžiųjų švenčių progomis lepina pramogų kuponais. Klausiame Živilės: Ar galima dovanoti pramogų ir paslaugų kuponus, kaip verslo dovanas?
Živilė: Iš vakarų atėjęs dovanojimo etiketas labai „supraktino“ visą dovanojimo procesą, į dovanas pradėjome žiūrėti gana praktiškai. Anksčiau vestuvinių dovanų sąrašas svečiams arba čekio pridėjimas prie dovanos, kurią po to galima grąžinti, buvo neįsivaizduojamas. Tai prieštarauja dovanojimo etiketui, tačiau ateina į madą. Šiuo atveju nelieka staigmenos momento, todėl reikia išlaikyti kitus dovanojimo elementus – gražų pateikimą. Kuo dovana yra asmeniškesnė ir šiltesnė, tuo ji vertinama geriau. Ar galima dovanoti kuponus? Taip, dovanų kuponas leidžia išsisukti iš padėties, tačiau, tai nebus pati geriausia dovana, kuri parodys, kaip stengėmės dėl solinezanto.
Dovanojimo etiketas Lietuvoje, atrodytų aiškus, tačiau, bendradarbiaujant su užsienio šalimis, dovanojimo etiketas kinta ir prieš siunčiant ar atvykstant su dovanomis, svarbu pasidomėti dovanojimo etiketu kitose kultūrose. Taigi klausiame Živilės: Į ką atkreipti dėmesį.
Živilė: Visų pirma reikia atkreipti dėmesį, kad vienose kultūrose dovanos yra svarbesnės negu kitose. Visas kultūras Edvardas Hall’as, amerikiečių antropologas 1966 m. suskirstė į du tipus t.y. aukšto konteksto kultūros ir žemo konteksto kultūros. Patikslinimas - ne aukštos kultūros arba žemos kultūros, tai yra aukšto arba žemo konteksto. Ką tai reiškia? Tai reiškia, kad dalykinių santykių pradžioje, susipažįstant, aukšto konteksto šalių atstovai stengiasi užmegzti asmeninį ryšį, jiems svarbios žinios apie asmenį, jo padėtis visuomenėje, pažintys ir panašiai. Žemo konteksto žmonės atskiria dalykinius santykius nuo asmeninių, mezga dalykinius santykius, nepriklausomai nuo to, ar gerai pažįsta pašnekovą. Aukšto konteksto šalyse, kurios reprezentuoja šitą kontekstą - Rusija, visa Azija, Kinija, Japonija - dovanos yra labai svarbios, nes jos padeda užmegzti ryšius, parodo santykį su pašnekovu. Tuo tarpu visam žemo konteksto pasaulyje dovanos yra tam tikras atributas, kuris nekeičia santykių eigos. Aukšto konteksto šalyse dovanos dažniau yra vertingos, kartais netgi įpareigojančios. Tai sustiprina santykius ir padaro partnerį išskirtinesniu. Todėl labai svarbu pasidomėti, kokia šalis kokiam kontekstui priklauso, tada lengviau suprasti ką dovanoti. Kai kuriose šalyse ypatingai vertinamos gėlės, tad jos būtinos pirmą kartą einant į svečius, tai ypač aktualu Švedijoje, Austrijoje. Taip pat reikia pasidomėti, kada konkrečioje šalyje dovanos yra teikiamos – vizito pradžioje ar pabaigoje. Mes esame įpratę įteikti dovanas vizito pradžioje, o pavyzdžiui skandinavai – pabaigoje, prieš išvykdami.
Planuojant verslo dovanas kalendorinėms šventėms reikėtų atkreipti dėmesį ir į datas. Pavyzdžiui Kinijoje, nauji metai švenčiami per antrąją jaunatį po žiemos saulėgrįžos. Tad sveikinti Kinų kolegas reikėtų būtent tuomet.
Taigi atlikite namų darbus ir prieš keliaujant pas partnerius, pasidomėkite, bei pasitikrinkite į kokią konteksto šalį keliaujate. Tai padės Jums pasiruošti ir sukurti tvirtą ryšį su partneriu.
Kokias dovanas dovanoti, kaip verslo dovanas jau žinome, o kokios gi dažniausiai daromos klaidos ir ko reikėtų vengti?
Živilė: Reikėtų vengti dovanojimą paversti daikto padavimu. Taip pat, nereikėtų tartis iš anksto su gavėju, ko gi jis nori ir kada įteikti. Jeigu teikiamas didelis, brangus daiktas, ir jį renkame kartu su solinezantu, tuomet šventinę dieną prie šios dovanos, apie kurią solinezantas jau žino, pridedame bent mažą staigmeną. Tai galėtų būti ir graži puokštė gėlių. Svarbiausia, jog tai nebūtų tiesiog daikto atidavimas.”
Labai dažnai verslo dovanas siunčiame, teikiame ir partneriams, bičiuliams, su kuriais susitinkame aptarti ne tik verslo klausimų, bet ir leidžiame laisvalaikį. Tai kaip gi reikėtų elgtis tokiu atveju, jeigu verslo dovaną renkame bičiuliui- verslo partneriui?
Živilė: Taikykime tas pačias taisykles, susilaikykime nuo asmeninės dovanos. Verslo dovanos dažniausiai teikiamos viešai ir, dovaną matys ir aplinkiniai. Todėl asmeniškumų dalykiniame pasaulyje geriau nerodyti.
O kaip gi turi būti įpakuojamos verslo dovanos, atrodytų nupirksime maišelį ir baigta? Živilė rekomenduoja atsižvelgti į kelis aspektus.
Živilė: Žmonės linkę prisiminti emociją, kurią išgyveno. Tai tinka ir dovanojimo procesui. Prisimename kaip atrodė dovana, kaip ji buvo įteikta. Nors pakuotė, laikinas dovanos apdaras, bet įspūdį prisiminsim ilgai. O juk to ir siekiame verslo dovanomis. Netikėtumo momentas yra labai svarbus ir į tą labiausiai reikia atkreipti dėmesį galvojant apie dovanas.
Jei norite išsiskirti, padaryti įspūdį, patartina vengti pigių, masinės gamybos įpakavimų. Žinoma, kartais ir jas reikia panaudoti, ir tai geriau negu nieko. Perdirbamos dėžutės- labai praktiškos ir populiarėja, kaip alternatyva.
Verslo dovanos, Jūsų vizitinė kortelė, kuri gali arba sukelti ypač teigiamus jausmus ir išskirti Jus iš daugybės partnerių, arba priversti raudonuoti. Skirkite tam laiko ir biudžetą, pasidomėkite savo partneriais ir dovanokite verslo dovanas, kurios apie Jus primins. Pasistenkite tapti išskirtiniais, anot Živilės “atkreipkite dėmesį į dovanos išskirtinumą. Dovanodami dovaną mes siekiame ne tik pamaloninti kitą asmenį, bet ir būti pastebėti, išsiskirti iš kitų. Tačiau noras išsiskirti neturi būti pastebimas, dovana neturi įpareigoti ir neturi tapti nebyliu prašymu. Dovana turi būti dovanojama su padėkos nuotaika, bet ne su prašymo”. Atminkite, kad šiais laikais išsirinkti dovaną - labai lengva, belieka išsirinkti iš daugelio jau paruoštų dovanų pasiūlymų, tad sėkmės paieškose!